vrijdag 24 juni 2011

In de wijk (1) - Fietsonderdoorgang

Bij de Buitenrustbruggen wordt de laatste hand gelegd aan de fietsonderdoorgang. Zo waren eerst in het water een paar palen te zien, daarna volgde werk aan de oevers. Niet veel te zien - alleen het tracé van het waterfietspad was te zien.
En opeens lag op een maandag het tussenstuk van de onderdoorgang in het water; verzwaard met zakken zand - om het ding op zijn plaats te houden.
Enige tijd later lagen de twee "aansluitstukken" (ik ben niet civiel-technisch geschoold - dus als iemand kan verbeteren.... reageer) er in. Inmiddels zijn ze aan elkaar bevestigd en is de verbinding gemaakt. Nu wordt gewerkt aan de oppervlakte van de onderdoorgang en de overgangen naar de bestaande fietspaden.
Nog even wachten en dan kunnen we stoplichtloos onder de Schipholweg door.

7 opmerkingen:

  1. Inmiddels is de Fiets "brug/tunnel" gereed en ik maak er dan ook dankbaar gebruik van. Wel even wennen dat je sinds een paar dagen "onder de brug" door duikt.

    Alleen lijkt het me 's avonds laat als ik bijv. via de Schalkwijkerstraat uit de stad naar Schalkwijk moet geen fijne onderdoorgang. Er is dan wel verlichting in de brugleuning Maar als je onder de brug zit ben je totaal uit het zicht.

    Ik ben dan ook van plan in zo'n geval gewoon "boven de grond te bijven" en bij de voetgangersoversteek ( die er nog wel is) over te steken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook ik maak er dagelijks gebruik van. Wat ik alleen eng vind is dat als je vanaf de fietsonderdoorgang komt (vanaf schalkwijk) je met een bocht naar rechts het fietspad op moet als je naar het centrum wilt. Omdat het zicht naar links beperkt is, kun je niet goed zien of er (brom)fietsers komen die je wel voorrang moet verlenen. Ik voorzie daarom in de toekomst aanrijdingen tussen (brom)fietsers. Wellicht dat een veiligheids/verkeersspiegel uitkomst kan bieden en narigheid kan voorkomen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is vanaf schalkwijk komend een behoorlijk scherpe draai naar rechts het fietspad op heb al een keer gezien dat het bijna misging met iemand die vanaf de schalkwijkerstraat richting de brug aankwam rijden en iemand die vanaf de fietsbrug het fietspad wilde opdraaien.

    En ik ben ben ook wel benieuwd hoe het in de winter zal gaan met gladheid. dat die 2 hellingen geen ijsbaan worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. graag ook aandacht bij oud en nieuw ivm kan mogelijk een gewilde plek zijn voor afsteken vuurwerk....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ook aandacht voor loslopende honden. Kunnen zomaar oversteken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. en de eerste (?) aanrijding is er. http://www.112haarlem.nl/2011/09/fietsers-komen-met-elkaar-in-botsing-op-fietsonderdoorgang-buitenrustbrug/

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is op zich een fijne oplossing dat je door kunt fietsen. Alleen echt veilig is het niet, het blijft onduidelijk wie waar voorrang heeft met als gevolg dat degene die het hardste aan komt fietsen voorrang neemt. Ik vraag me af of dit niet anders gekund had (ik fiets hier 3 / 4 x per week). Verder denk ik dat dit stuk bij gladheid levensgevaarlijk is.

    BeantwoordenVerwijderen